Švýcarsko srpen 2011 - 2. část

30. srpna 2011 v 22:15 | Pižlík |  Věda, dobrodružství, výlety

23. 8. 2011

Elektromobily v Saas Fee jezdily na každém kroku

Dopoledne jsme si trochu pospali a v poledne se vydali do nádherného sousedního městečka Saas Fee po "Kappelenweg", cestě lemované čtrnácti kapličkami a kostelem, s převýšením něco přes 300 m. Na kraji města stojí odstavné parkoviště a dál jezdí pouze elektromobily. Mně se mezitím podařilo přemluvit Petra H. a Jardu, že bychom mohli ještě zkusit do konce pobytu výstup na Weissmies. Na tuto myšlenku mě přivedl Ivan, když v umývárně mluvil s nějakými Čechy, kteří vyjeli lanovkou na Hohsaas (3140 m), vystoupali po ledovci na vrchol Weissmiesu (4023 m) a stihli v pohodě lanovku dolů do Saas Grund. Nikdo jiný se ale k nám nepřidal. Ivana bolel zraněný malíček, Petr měl velký puchýř a Míra ze zásady nechodí podruhé na stejnou horu. Petr H., Jarouš (tomu nevadilo, že bude horu zdolávat podruhé) a já jsme si všechno večer připravili a naplánovali výstup.
Městečko Saas Fee

24. 8. 2011

Počátek cesty na Weissmies

Ráno jsme vstali před šestou, nasnídali se a v 7.05 pospíchali na lanovku, jelikož první odjížděla v 7.30. Zpáteční cesta stála 39 CHF. V mezistanici Kreuzboden (2400 m) jsme museli přesedat do další kabinky na Hohsaas (3140 m). Nahoře jsme kráčeli nejdříve vybagrovanou cestou pro lyžaře k ledovci a odtud jsme už navázaní pokračovali mezi trhlinami rozervanou spodní částí ledovce. Nebyl to nejlepší pocit. Zapomněli jsme se podívat, v kolik odjíždí poslední lanovka dolů a tak jsem se ptala všech potkávajících alpinistů, zda to náhodou nevědí. Všichni tvrdili, že asi do 16.30. Největším šokem pro mě bylo, když Jarouš zatočil na jednu z vyšlapaných cestiček a dotáhl nás k žebříku přes obrovskou trhlinu.
Žebřík přes trhlinu

Naštěstí několik metrů pod námi zakřičela skupinka Němců, abychom se vrátili zpět, že cesta dole je o něco schůdnější. Zhluboka jsem si oddechla, protože už jsem se viděla, jak lezu po čtyřech přes žebřík a pode mnou propast! I když jsme se napojili na cestu pod námi, museli jsme přeskakovat nejednu trhlinu a vyšvihnout se přímo na stěnu. Přitom na nás padaly kapky z tajícící vrstvy ledu nad námi. Přemýšlela jsem, jak asi bude vypadat cesta zpátky. Míjeli jsme nádherné seraky a jeskyně. Na posledních padesáti metrech při sklonu téměř 40°byly mačkami doslova vytesáno schody. Na vrcholu, který jsme dosáhli přesně ve 12.00, bylo oproti Lagginhornu dost místa a postávala tam skupinka čtyř Němců s vůdcem. Petr H. mu podával foťák a prosbou, zda by nás nemohl vyfotit. Nato jsem mu předávala svůj foťák i já a začala vysvětlovat německy, jak a co musí zmáčknou. Jaké ovšem bylo naše překvapení, když z jeho úst zaznělo perfektní češtinou: "Mladá paní, takových foťáků já už držel v ruce . . . "
Na vrcholu Weissmiessu (vpravo horský vůdce, který nás fotil)

Začali jsme se všichni chechtat a on nám vysvětlil, že jeho rodiče odešli v osmdesátých letech do Švýcarska. Pak jsem ho ještě pobavila, když jsem zakřičela těsně před focením: "Moment, zapomněli jsme vlajku, musím vytáhnout Pižlíka", a vylovila jsem z batohu malého žlutého skřítka. Začalo se zatahovat, foukal vítr, tak jsme rychle opustili vrchol a pustili se stejnou cestou dolů. Pod vrcholkem se počasí ukáznilo a my se mohli kochat. Času jsme měli dost, nikam jsme nepospíchali, a proto jsme si cestu dolů náležitě vychutnali. Na konci ledovce jsme sundali mačky, když jsem najednou slyšela za sebou divný zvuk. Otočila jsem se a zařvala hrůzou. Zhruba dvoutunový kamenný kvádr se sesunul o metr a půl přesně na místo, kde jsem před několika vteřinami odpočívala. Ledovec nám názorně předvedl, jak umí měnit krajinu a kdo je tu pánem. Jarouš zavelel k rychlému odchodu, naházeli jsme věci do báglu a co nejrychleji pádili k lanovce. Dolů jsme dojeli před šestnáctou hodinou.
Petr H. na ledovci na cestě dolů

Na cestě zpět u stanice Hohsaas, Jarouš s Pižlíkem

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.